Kirjautuminen

Tervetuloa sivustolle!

Kiitos käynnistäsi!

V. 2010 BOMBA

Kuuma ryhmä starttasi klo 8.30 Suonenjoen Teboililta kohti Nurmesta -13 asteen pakkasessa. Kärkkäälästä pari Urhoa oli lähtenyt jo klo 8.15 Kuopion  ABC:tä kohti, josta sopimuksen mukaan lähdettiin Bomballe isommassa letkassa. ABC:ltä aamukahvien jälkeen päästiin matkaan kymmenellä kelkalla. Kaikilla oli virtaa päivän haasteeseen. Luotettava "karaåketähti" oli jälleen "päässyt" huoltojoukkoihin maasturin ja ison peräkärryn kanssa. Auto täyttyi matkalaisten laukuista ja repuista. Kallaveden rannalta saimme seuraksi vielä pari konkaria. Kuopion pojat opastivat meidät jääosuuksia pitkin Pajulahteen, missä odotti vielä kaksi kelkkaa.

Pajulahdessa oli myös toinen seurue, joka lähti meitä ennen Tahkon suuntaan. He olivat huilaamassa Kinahmin huipulla. Sieltä on huikeat näkymät, mutta olimme nähneet maisemat jo aikaisemmin, joten jatkoimme matkaa. Pari kertaa pysähdyimme, että saimme ryhmän kasaan. 14 kelkan jono venyy aika pitkäksi ilman suurempia kiihdytyksiäkin. Nilsiän SEO:lle tuli vielä ex-sihteeri. Tankattuamme jatkoimme vaihtelevaa reittiä eteenpäin. Pattia oli kertynyt mukavasti. Patikossa   tahtoo tulla hiki pintaan ja lasit rupeaa huurtumaan. Jos näkökenttä häviää, niin siitä yleensä seuraa mutkan pitkäksi meneminen tai ojan pohjan koluaminen. Tälläkään kertaa siltä ei vältytty. Onneksi mitään vahinkoja ei sattunut.

Katkennut jousi ei paljon menoa haittaa, mutta ettei menisi muut paikat rikki niin nostimme 'Pollen' Yläluostan kaupalla kärryyn. Kaupan täti oli varannut meille voileipiä ja kahvia. Jopas maistui hyvälle. Nälän poikasta ei ajaessa huomaakaan, ennen kuin leipää on tarjolla. Ruokimme myös ajokit.

Matka jatkui sähkölinjaa pitkin. Pari kertaa reitti poikkesi metsikköön. Pielisen rantaan tullessamme alkoi tulla pimeä. Kaikilla jääosuuksilla oli yllättävän paljon vettä ja sohjoa. Sama juttu toistui Pielisellä ja vielä pahempana pimeässä. Järven pintaan alkoi kertyä sumua. Usva lisääntyi sakeaksi ensimmäisen kelkan ylitettyä 'sulat lätäköt'. Edellä olevan takavalot hävisivät sumupilvessä. Oli vain toivottava, ettei tulisi peräänajoa tai jokin tekninen häiriö, jonka vuoksi joutuisi pysähtymään lätäkön keskelle. Jääosuus tuntui tosi pitkältä. Toivoimme varmaan joka kuski, että loppuisi jo. Pitihän jäälle kerran pysähtyä ja tutkia navigaattorista, missä lomakohteemme olisi. Ajolasien raapiminen avasi vähän näkyvyyttä. Heti pysähdyksen jälkeen tulikin suuntaviittoja, jossa yhdessä luki Nurmes/Bomba. Olimme kuin aaveita, kun viimein tulimme kylpylän rantaan. Kaikki olivat aivan valkoisina jäätyneestä usvasta. Kelkkojen telamatto oli varmaan ainoa paikka, johon ei kertynyt jäätä. Onneksi mökeissä oli saunat lämpimänä, jonne päästiin sulattelemaan ja lämmittelemään. Huolto toimii! Ajomatkaa kertyi 200-300 km. Kello oli jo niin paljon, että ruokatarjoilu Bombatalossa oli päättynyt. Onneksi kylpylän pizzanpaistaja oli vielä töissä kylpylärakennuksessa. Pizzojen jälkeen alkoi karaoken laulaminen yhdessä mökissä. Laulu raikui aamuyön tunneille. Päivän ajokertaus meni laulua ja mehuja nauttiessa.

Aamupalan nautimme kylpylärakennuksessa. Osa porukasta oli vielä niin väsyneitä, lieneekö edellisestä ajopäivästä vai laulamisesta, joten he jäivät odottelemaan kylpylän aukeamista. Nurmeksen kelkkakartalta löytyi sopiva päiväretken tuntuinen lenkki, vajaa sata kilometriä. Siellä odotti reitin avaushommat. Avaaminen olisi kuulunut paikallisille, joten käännyimme takaisin. Kahvihammas kaipasi päiväkahvia, joten nautimme kahvit ABC:llä. Ryhmä pieneni jälleen. Osa lähti kylpemään ja loput halusi vielä ajella. Kävimme katsomassa vähän matkaa Valtimon suuntaan. Totesimme, että kovin on vähällä hoidolla Nurmeksen reitit. Palasimme mökeille ja läksimme kylpylään. Matkaa kertyi välipäivälle vain ~70 km. Iltaruokailu oli sovittu Bombatalolle. Tänään emme siitä myöhästy. Päivän aikana tuli vielä pari kaveria, joista toinen ajeli osan matkaa kelkalla, toinen huoltoautolla.

Epen ja Matin poreammetarina:

"Matti ja Epe istuivat Bomban poreammeessa. Matti kysyi Epeltä: Minkäslaiseen paremmuusjärjestykseen laittaisit patit, jos vaihtoehdot on: Sikapatti, Pillupatti,  Petteripatti, Pappapatti, Pimpelikko??? Epe lupasi kertoa järjestyksen myöhemmin!"

Päivän hiki pestiin pois kylpylässä. Saunassa ihmeteltiin vielä ympäristön kelkkareittien tasoa. Selvästi puuttuu reipasotteinen vetomies alueelta. Niitä tyyppejä vaan tarvitaan, muuten hommat ei suju. Talkoojoukot on aina tiukassa. Onneksi meidän kerhon vaikutusalueella tätä ongelmaa ei ole. Kiitokset tosin kuuluu aika pienelle ryhmälle, joka jaksaa ja viitsii hoitaa kelkkareitti ym. aiheeseen liittyviä asiota vuodesta toiseen.

Sunnuntai aamuna pakkasimme varusteet huoltoautoihin. 5 kelkkaa oli nostettu lauantaina peräkärryihin. Pakkasta -16,   Kymmenen paikkeilla suuntasimme Pielisen jäälle kotimatkalle. Jääosuus tuntui päivänvalossa paljon lyhyemmältä. Matkaa kertyi kuitenkin 20 km. Sulat kohdat oli helppo kiertää, kun näkyvyyttä riittää. Yläluostan kaupalla oli odottamassa herkulliset laskiaispullat. Olihan Laskiaissunnuntai. Seuraavaksi pysähdyimme katselemaan maisemia Kiparin 'vuorelle'. Puut oli tykkylumessa aivan kuin Lapissa.

Loppumatka sujui mukavasti. Nilsiästä Pajulahten ajeltiin 'luomureittiä'. Yhden kelkan levyistä kerhon omaa reittiä. Siellä joimme vielä päiväkahvit. Kuopion ABC:lle saavuimme viiden paikkeilla, hämärän alkaessa laskeutua. Siellä ajoimme viimeiset kelkat peräkärryihin. Jälleen oli onnistunut Kelkkakerhon retki takana.