Kirjautuminen

Kiitos käynnistäsi!

V. 2008 KUUSAMO

MATTI, ASKO JA HANNU KUUSAMOSSA 3/2008

Olemme viettäneet useana talvena kelkkailuviikon Kuusamon mahtavissa maisemissa. Lähes aina olemme asuneet Kuusamon Tropiikissa. Lauantai, loman aloituspäivä on otettu rennosti lähinnä tulevan viikon reittisuunnitelmien merkeissä ja poreammeessa loikoillen! Tavoitteena on pidetty 1000 km kelkkailua, eikä se tuota vaikeuksia hyvin hoidetuilla reiteillä. Lunta on 80 - 100 cm. eli ihan eri luokkaa kuin etelämpänä!

Sunnuntaina palauduttuamme edellisen päivän matkakuumeen sammuttamisesta suuntasimme Kuntivaaralle lähelle Venäjän rajaa. Ajoimme sinne ns. yläreitin kautta eli Rukan ympärysreitiltä poiketen. Reitti oli hyvässä kunnossa. Tamppari oli hoitanut tehtäväänsä. Vaaran päältä aukeaa mahtavat maisemat tykkylumisten puiden ja pensaiden lomasta. Vaaralle on tehty Kota, jossa olikin tulet valmiina. Siispä makkarat paistettiin ja vaihdettiin paikalla olleiden kelkkamiesten kanssa mietteitä. Paikallinen isäntä kertoi kuulleensa joidenkin "höyrypäiden" ajelevan viikon aikana 3000 km. Meillä kevyt aloitus: 120 km!

Maanantaina ajelimme Sallaan. Jälleen kävi hyvä tuuri. Tamppari oli kulkenut edellisenä yönä Kuusamo/Sallan rajalle saakka. Eikä Kuusamon ja Rukan välinen sähkölinjan ajaminen tuottanut tuskaa. Liikennettä oli yllättävän vähän. Sallan puolella reitti oli jo vähän kuluneempi. Lähellä Sallaa on risteys, josta pääsee Suomulle. Katsoimme menomatkan sujuneen sen verran reippaasti, että eiköhän katsota vähän Suomun reittiä, missä kunnossa mahtaisi olla! Ajelimme n. 20 km. ja käännyimme takaisin. Ihan OK reittiä sinnekin päin. Sallassa tankkasimme kelkat ja itsemme. Käytiin tunturin laella katsomassa maisemia. Porotilan pihassakin käännyttiin, vaan eipä nähty poroja! Paluumatkalla paistettiin makkarat yhdessä kodassa. Illalla höyrysauna maistuikin mukavalta! Viikon pisin reissupäivä: 320 km!

Tiistain kohde oli Julma Ölkky. Se on mahtavan näköinen paikka. Joskus muinoin iso kallio on haljennut kahteen osaan. Väliin on jäänyt kanjoni, joka on täyttynyt vedellä. Reitti on huonommin hoidettua, kuin Rukan ympäristö. Paikka paikoin vain kelkalla ajettua. Tässä tapauksessa voi sanoa, että onneksi välissä on jääosuuksia, vaikka ne normaalisti ei kiehdo. Ölkyssä poikkeamisen jälkeen ajoimme Hossan leirintäalueelle hakemaan bensaa ja kahvia. Palasimme Tropiikkiin samoja jälkiä. 220 km!

Keskiviikkona ajelimme Posiolle. Sähkölinjaa pitkin Rukalle. Sitten aikapitkä jääosuus. 26 km yhtäsoittoa. Reitti menee pienen laskettelukeskuksen läpi, jossa oli tosi hiljaista. Ei viitsinyt edes makkaroita rinteen juurella paistaa. Aavisteltiin, että myyvät vielä hissiliput, vaikka ei hissit edes pyörineet. Posiolta haimme vauhtia Taivalkosken suunnalta. Paikka oli nimeltään Kuloharju, jossa kävimme pikaisesti kääntymässä. Posiolla tankattiin ja suunnistimme vähän matkaa Suomun suuntaan. Yritimme löytää oikoreitin Kitkan jäälle Jaksamantien kautta. Tulokset jäi huonoiksi. Käännyimme takaisin, koska ei viitsitty aurattua tietä pitkin ajella. Kitkan rannalta jääosuuden jälkeen onneksi kodassa oli hiillos, jossa jälleen retkeläisille makkarat maistui! 280 km!

Torstaina suunnistimme Iivaaraan. Alkumatka Hossan suuntaan Kuusamojärven yli seudun pahimpaan patikkoon, jota tampparin telat ei kuluta. Iijärveä hyvän matkaa, jolloin tullaankin jo Iivaaran juurelle. Reitti kiertää vaaran toiselle puolelle ja kipuaa ylös kapeaa ränniä. Vaaran päällä oli kova tuuli, eikä siellä kauan viihdytty, pari valokuvaa pikaisesti ja takaisin baanalle. Kävimme katsastamassa uuden kahvituvan vaaran juurella. Palasimme Iijärvelle, joka ajettiin päästä päähän Kuusamon Portille. Siitä jatkui taas vähemmän hoidettu reitti. Viime vuonna vastaan tuli nätti tyttö koiravaljakon kanssa. Toivoimme jälleentapaamista! Lähellä Taivalkoskelle menevää sähkölinjaa tiesimme olevan Kodan, jossa ajatuksena oli paistaa päivän makkarat. Kota oli vielä pystyssä, polttopuitakin löytyi, mutta sytykkeet oli vähissä. Sorkimme tankista bensaa ja saatiinhan tulet syttymään. Tulilla istuskellessa koiravaljakon ahkion jäljet oli ilmestynyt reitille, mutta suunta oli ilmeisesti Kuusamon Portille päin, koska näköhavaintoa emme saaneet, vain miedon parfyymin tuoksun nenäämme! 120 km!

PitkäPerjantaiksi sovimme kahvipaikkojen tarkastus Rukan ympäristössä. Kumpuvaaralle oli rakenteilla uusi Tupa. Vanhassa mutterin muotoisessa kodassa oli tuttu pariskunta pitämässä kahvipannua kuumana. Lähtöä tehdessämme sisään pyrähti ryhmä nuoria ja nättejä tyttöjä kelkkakamppeet päällä. Siihen meidän kiireet loppuikin. Totesimme keskenämme, että tytöt on tulossa illaksi Tropiikin poreammeeseen. Ikävä kyllä loma alkoi olla loppusuoralla. Poliisit oli puhalluttamassa pilliinsä Rukan lähistöllä. Tutkankin olivat virittäneet. Kevyt päätös: 100 km!   Kuusamoa voi todella suositella kelkkailuun. Läksimme aamulla n. klo 10.00. Ajelimme reipasta safarinopeutta ilman suurempia riskejä. Ehdimme katsella maisemia ja pudonneita latojen kattoja, tykkylumisia puita ja kauniita maisemia. Pisimmän matkan päivänä venyi aikataulu vähän pidemmäksi, taisi olla lähempänä seitsemää, kun kotiuduttiin Tropiikkiin. Muina päivinä pidettiin vähän liiankin pitkiä taukoja, silti oltiin "kotona" jo neljän - viiden paikkeilla.  Kilometrejä kertyi yhteensä  ~1160. Oikein hauska viikko! Viikon ajeluihin ei tarvitse ajaa kahta kertaa samaan kohteeseen. Reviiriä laajentamalla saa kilometrejä kertymään huikeasti. Lähtee liikenteeseen aikaisemmin ja jatkaa päivää myöhemmäksi.  >  Yksinkertainen konsti!   Matti jatkoi perheensä kanssa asuntoautolomailua vielä viikon verran pohjoisemmassa. Se onkin sitten eri tarina!